Förlossningsberättelse

Jag befinner mig på ward 5. En avdelning för kvinnor som haft komplikationer under förlossningen eller blivit förlösta med kejsarsnitt. Vilket alltså hände mig igår, den 18 juli....
 
Kvällen innan hade jag uppdaterat min status som påtalade att i mitt hushåll skulle det minsann drickas hallonbladste, gås på promenad och pippas. Allt detta infriades, dock utan större förhoppningar om att det skulle lyckas eftersom det var 3 veckor kvar.
 
Klockan 03.00: Vaknar av att det sipprar ut vatten där nere. Går på toa och kissar och då rinner det mer vatten ut. Mörkgrönt sådant. Jag inser ( tror jag ) vad som hänt och ropar på J typ 6 gånger innan han vaknar. Hans Kommentar: I told you so.
 
03.10 jag ringer förlossningen och får order om att komma in. Jag tar på mig vinda för första gången sen jag var 13. Vi ringer Jays mamma som kommer direkt men kör fast två gånger när vi ska backa ut för hon är så till sig.
 
03.30. Inne på sjukhuset och får ett rum och blir påsatt kurva och facebookar.
 
04.00 Känner av värkar. De är helt okej men tar andan ur mig lite så jag fokuserar på att andas. De återkommer sedan var 5 minut och varar i dryga 10 sekunder. 
 
05.00 blir undersökt och är öppen 0,5cm. Blir informerad om att jag kommer bli igångsatt eftersom bebis har bajsat inuti mig. En barnmorska går och hämtar tabletter.
 
05.20 Ska precis få tabletter uppstoppad i vagina när barnmorskan upptäcker att min nya binda är full av kolsvart/grönt bajs. Hon känner på magen i 2 sekunder och konstaterar: bebis ligger i säte, det här bajset kommer från rumpan som ligger alldeles nära slidan. ( hur kan inte barnmorskorna på mina kollar sett några tendenser till detta?!!!!! ) jag börjar storgrina av den nya informationen och chocken.
 
05.30 En doktor kommer in och ger mig två alternativ. Föda naturligt eller akut snittas. Hon rekommenderar de senare med tanke på bajset och att jag är förstföderska. Jag skriver på papper om ev risker och förbereder mig mentalt på att jag ska in på operation.
 
Mellan all denna information har jag pratat med mamma via telefon, grinat, whatsappat med mina vänner och facebookat...
 
06.00 Får ta på mig den otroligt sexiga sjukhusdräkten med öppen rygg och blir forslad mot operationssalen. På vägen dit rinner det mer grönsvart vatten längs benen och ner på golvet medan jag går och jag har aldrig känt mig mer sexig. Jay blir avlämnad för att ta på sig scrubs ( precis som i serien scrubs! ) och blir tillsagd att han måste vänta utanför i 20 min eftersom de ska förbereda salen och sätta bedövning på mig. Han sa efteråt att det var de längsta 20 minuterna i hans liv.
 
06.10 Är otroligt nervös när jag kliver in i operationssalen som är som att kliva in i ett avsnitt av Cityakuten, och en sköterska får hålla mig i handen när läkaren ska sätta ryggmärgsbedövningen. Den kändes inte ett skit. Så jag slutade gråta och rumpan blev stekhet och sen var jag borta från all känsel från pattarna och nedåt.
 
06.50 Blir insmord med den klassiska bruna desinfektionskrämen man ser på tv och frågar lite halvt stressat varför inte Jay kommit än. Han kommer då och får sitta uppe vid mitt ansikte medan ett stort skynke sätts upp och skymmer utsikten. Vilket jag tyckte var trist för jag ville se! 
 
06.55 Doktorn är redo att börja snitta och mitt hårnät är över hela ansiktet och irriterar. 
 
06.57 Snittet är tydligen lagt och jag kände inte ett skit. Mitt pulsband trycker dock sjukligt hårt två gånger i minuten när mitt blodtryck kollas. 
 
07.05 Jag mår illa men får injektion genom kanylen i handen som tar bort det. Två gånger. Jag får också insprutat sterilt vatten där vilket svider förjävligt.
 
07.11 Jag känner att det dras i mig och trycks och hålls på men känner inget som gör det minsta ont.
 
07.18 Vårt barn plockas upp i ena benet och skriker direkt. Då gråter jag. Jag hinner fråga vad det är för sort och J säger att vi fått en son. A little boy säger han och rösten skär sig och han gråter lite. 
 
Jag får inte se honom då han måste undersökas direkt, men en miljon tankar får genom huvudet under tiden jag blir ihopsydd och tills barnmorskan kommer ut med honom igen inlindad i en filt och lägger honom på mitt bröst. Jag ser ingenting för mitt hårnät är fortfarande i vägen, men jag skymtar en liten liten nos och hör ett gråt som låter som en fågelunges. Jag säger till J att han kan hålla honom medan jag blir ihopskruvad och det är världens stoltaste pappa som håller i sin son för första gången. 
 
Allt hade gått bra och vi var alla tre välmående och friska, trots att hon som nu är mamma var totalförlamad och kände sig ännu mer som i en film när hon blev lyft över till en annan säng på: 1. 2, 3 lyft! 
 
Fortsättning följer... 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ida B

ÅHHHHHH HERREGUD!!! Jag vill också träffa min lilla pojke :) Den här historien (även om den är lite läskig) får mig ju att längta ihjäl mig! Så vackert! :) Jag vill höra MERA NU!!!

2012-07-19 @ 19:47:19
Postat av: Fia

jag måste sluta gråta nu.. jag är så otroligt fantastiskt glad och lycklig för er skull, längtar tills jag får träffa er!!! PUSS

2012-07-19 @ 19:57:20
Postat av: beKcAN

Åh Lelle, finner inga ord! Sluta gör mig så rörd;=) Jag är lycklig i hjärta och själ att allt gick så bra. Jag älskar dig bästis!

2012-07-19 @ 20:41:40
Postat av: Ca

=) Helt sjukt att få höra hur allt gick till men jag e så glad för eran skull och jag var sååå rörd när jag läser detta. puss på er alla och det ska bli så kul att se han som hickade genom din mage =) puss puss underbara du

Grattis ännu en gång till din familj.

2012-07-19 @ 21:07:00
Postat av: macknow

Åhh grattis!! Åsa har fått hålla mej lite uppdaterad på jobbet :)
Lycka ill till er alla 3 <3

2012-07-19 @ 21:43:43
Postat av: Elin

Jaha Sitter på tåget å gråter gud va rörd jag blir :) vi höra mer! Och vill se det lilla livet live <3

2012-07-20 @ 10:34:51
Postat av: Cemo

Du är inte ensam om att ha legat ute i krig (måste spä på lite när du skryter om ärret). Det kommer dessutom att se ut som om du alltid har trosor på dig, även i naket tillstånd, sexigt värre! Men fissen är intakt och fullt fungerbar! Grattis igen!

2012-07-20 @ 11:25:33
URL: http://bulvanerna.wordpress.com
Postat av: Jane

Enormt skumt att dom inte sett SÄTE? Det är väl inget som bara händer om bebisen varit fixerad tidigare heller?
Anyway... GRATTIS igen. =)
Jag har varit med på ett snitt när jag gjorde min praktik på sjukan så jag vet exakt vad du pratar om och ser framför mig precis allt i detalj ;)
Mys på nu =) kraam

2012-07-20 @ 13:27:07
URL: http://janeoh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0