Gravidskola 1.0?

Jag får ju massa informationsblad och broschyrer från sjukhuset och barnmorskan och många av dessa avhandlar ämnet Kurser, eller klasser man enligt dem bör gå som gravid. Det är allt ifrån gravid yoga och gravidsim till de klassiska föräldragrupper och lära-dig-andas....

Nu skickar jag ut en förfrågan till er som har erfarenhet av detta. Bra som dålig. Gick ni på något av detta? Var det bra? Måste man ( läs bör ) gå på sådant? Och isåfall i vilken vecka börjar man med sånt?

Jag frågar er därför att jag hellre vill ha svar från människor jag vet om och känner in real life än att läsa på forum på nätet och höra från barnmorskor, för dom tycker väl i regel samma sak?

Hit me!


Kommentarer
Postat av: mami

Jag gick på ANDNINGSkurs ja när jag väntade DEJ..

Det är bra grejjer...tycker jag..



Kan man lära sig o flåsa så funkar det bättre när din stund på förlossningen kommer...

Det är ju inte en smekning precis hahahaha puss

2012-02-16 @ 21:07:11
Postat av: Veronica

Vi gick på nån föräldragrupp, var väll mest för att träffa andra som väntade barn och vi fick ett par väldigt goa vänner ut av det hela :) Själva kursen kommer jag inte ihåg så mycket av, var lite info kring förlossningen antar jag osv men jag vet inte, kan man väll läsa sig till lika gärna. Men det är ju alltid skönt att lära känna andra par som får barn i samma ålder, det blir mindre ensamt då när man är mammaledig sen! :) Krams <3

2012-02-16 @ 21:55:15
URL: http://LCHFklubben.se/veveskamp
Postat av: macknow

Jag har gått med alla 3, dock enbart för att träffa folk i krokarna.. Visst kan infon vara intressant men tycker ändå att föräldragrupperna efter förlossningarna har vart mer givande. Det är då barnet är ute och man vill diskutera sånt man tänker på kring sin egna förlossning, rutiner, bäbis, sjukdommar osv..

2012-02-16 @ 22:04:55
URL: http://macknow.blogg.se/
Postat av: Åsa

Rebell Åsa gjorde inget av det där! =) Jag är som själv lärd jag! ;)

2012-02-16 @ 22:30:11
URL: http://missosd.blogg.se/
Postat av: MaddePadde

Gumman tycker de är så sjukt kul å läsa dina inlägg här...känns bra å kunna följa dig å din baby fast ni är så långt borta<3



Sen dog jag nästan av skratt när jag läste de om din svärmor;)

Kunde som sagt inte sluta skratta åt de...jag lider med dig raring!! Men du! säg till din kära svärmor att lägga alla pengar hon från å med nu tänker spendera på massa kläder mm på ett konto istället;) så kan säkert du, Jay å baby åka jorden runt MINST 3 gånger om;)



Saknar dig! Puss

2012-02-17 @ 00:33:15
Postat av: Sandra Sj

Efter ett par år som mamma känner jag att det bara var bara en kurs behövd och den lös med sin frånvaro! :) Kursen om hur det är att VARA mamma till ett barn som inte längre bara ligger still och äter, bajsar och skriker. Kursen om hur det är att tygla tålamodet, ta emot skit från en trotsig unge och hur man ska vara för att leda sin barn på rätt väg... DEN kursen önskar jag fanns tillgänglig.



Alla andra kurser är i mina ögon ett sätt att få folk att betala för "onödiga" saker.



Föräldrarkursen var bra i det avseendet att man lärde känna folk med barn som föds i samma period, men att få se en förlossningsfilm osv, nja... att lära sig föda barn är för mig onödigt. Ut kommer ungen ändå.



Dock fick vi på föräldrargruppen lära oss andas. Men det är inte svårare än att andas in genom näsan och ut genom munnen. (så du behöver INTE betala en massa pengar för nån extra kurs)



Automatiskt andas du efter värkens intensitet och för mig var andningen räddningen! Den fick mig att koppla bort en bit av smärtan, och att bara fokusera på att andas gjorde att jag kunde "rida" genom värken på ett huffsat ok sätt.



2012-02-17 @ 09:03:40
URL: http://[email protected]
Postat av: Sara den rara

Jag håller med Sandra Sj till punkt och pricka!

2012-02-17 @ 09:09:21
URL: http://sascha.blogg.se/
Postat av: Therese

Är både doula och gravidyogalärare så jag kanske inte är så opartisk. Men jag är även mamma. Du måste absolut inte gå på något av det där. Det finns inga måsten. Det viktigaste är att du gör det du känner för och kan ge dig något. ALLA blivande mammor har behov av olika saker. En del behöver träna på andning och möjligheten att undvika panik. En del vill endast träna fysiskt och andra vill bara stanna upp och inte göra något alls. Inget är rätt eller fel.

Dock kan man ju påpeka att det skadar aldrig att lyssna och ta till sig information om andningen. Alla reagerar olika på smärta, stress och press och med hjälp av andningen kan du lära dig kontroll på ett helt annat sätt än om du inte vet/kan.

Vad vill DU?

Lycka till o var rädd om dig!

Kram

2012-02-17 @ 13:03:08
URL: http://lotusmamma.se
Postat av: Sara L

Jag gick på förlossningskurs och köpte cd-skivor för att träna andning och slappna av.

Jag gjorde det för jag ville inte känna mig nervös inför förlossningen. Det hjälpte, jag såg fram emot förlossningen.

Men sen blev det ju inte som väntat, som du vet.

Jag är glad ändå att jag förberedde mig, det gjorde mig mindre nervös och mer avslappnad.



Du ska känna efter själv om vad DU ändå känner att du vill göra. Det finns en anledning varför det finns förberedelsekurser, vissa behöver det medan andra inte gör det.



Kram

2012-02-17 @ 15:10:53
Postat av: Sara L

Jag gick på förlossningskurs och köpte cd-skivor för att träna andning och slappna av.

Jag gjorde det för jag ville inte känna mig nervös inför förlossningen. Det hjälpte, jag såg fram emot förlossningen.

Men sen blev det ju inte som väntat, som du vet.

Jag är glad ändå att jag förberedde mig, det gjorde mig mindre nervös och mer avslappnad.



Du ska känna efter själv om vad DU ändå känner att du vill göra. Det finns en anledning varför det finns förberedelsekurser, vissa behöver det medan andra inte gör det.



Kram

2012-02-17 @ 15:11:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0