O-mammig

Blir man mer mammig med tiden ju längre in i graviditeten man kommer? Jag är så himla o-mammig!

Här är några saker jag funderat över..

1. Måste man köpa en barnvagn? Jag har redan fått sagt till mig att det bör jag ha för det avlastar och barnet kan sova i den ute osv. Men ändå?! Jag tycker det verkar som att många helt blir beroende av den där vagnen och kan inte göra något alls om den inte är med typ. Det kanske funkar jättebra här i lilla Östersund där det inte är så mycket folk så man får plats överallt men i Leicester är det lite mer tryck. Överallt, hela tiden. På bussar, fik, i butiker och på resturanger. Jag känner därför att en bärsele är något som tilltalar mig väldigt mycket. Måste ju vara otroligt lättsamt och praktiskt att bära omkring på knytet nära intill kroppen om man ska göra något, den sover väl där med?

2. Måste man köpa leksaker till barnet? Svaret jag har fått där av mamma är att det vore ju kul för barnet om den fick nån leksak liksom. Grejen är att jag är allergisk mot leksaker och leksaker som låter! Sen har jag också märkt under uppväxten av andras barn att barn är mer intresserade av andra saker än sina egna leksaker. Så typ en kastrull från skåpet är roligare att leka med än 4 tåg med djur i som sjunger.

3. Måste man amma? Det är det som jag fortfarande är helt emot sen jag blev gravid. Jag vill inte. Jag gillar inte när det ska faras och pilla och suga och allt vad det är mellan lakanen så jag tvivlar starkt på att jag kommer uppskatta en hungrig unge som kommer göra illa dom ännu mer. Man har hu hört om mammor som bryter ihop totalt och har stora sår på bröstvårtorna för att de inte gick. Men ändå så pushar barnmorskan på att man ska göra det. Det finns ju ersättning? Och är den godkänd och ute i butik så borde den ju också vara bra? Dessutom är det helt normalt och legitimt att slänga fram de mjölkstinna lökarna var som helst i sverige. Mitt bland folk osv. Barnet måste ju ha mat! Så vill ni ha mjölk i ert kaffe idag står jag gärna till tjänst.... I england är det inte riktigt så. Här finns det amningsrum om man har tur, och det har man inte. Så, Nä inga sugande ungar, hängandes dagarna i ända på mina behag.

4. Jag vet att jag kommer bli en sån mamma som vill att mitt barn ska kunna det jag kunde när jag var liten, helst tidigare... Alltså läsa flytande när hon är 4 ( helst tidigare ) skriva fint och prydligt väldigt tidigt och var bäst på allt i skolan. Jag vet Mao. Att jag kommer prata på svenska men det där barnet och Jay på engelska så det så fort som möjligt kan tala två språk flytande. ( sen kanske vi flyttar till Norge så blir det ett tredje när vi ändå håller på ) Men det jag menar är att jag vill banne mig inte ha något dumt barn. För sånt orkar jag inte heller med, då tappar jag tålamodet.

Så! Jag tar min lilla tvåspråkiga unge i bärselen, ger den en bok att läs.. Leka med, stoppar nappflaskan med ersättning i näven på den och sen går jag ut och tränar bort mina gravidkilon och pumpar ur mina bröst och lever lycklig i alla mina dagar.


Kommentarer
Postat av: Sandra Sj

Hihi så härligt att läsa!!! ÄLskar ditt sätt att skriva!



Jag har ju varit en otroligt töntigt MAMMIG mamma från dag ett jag var på smällen, men inte fan blev NÅT som jag trodde och tänkte ändå. Inte Alls nästan... ;)



Jag tror många är helt o-mammig tills ungen e på bröstet och världen bara vänds totalt upp och ner och allt blir helt annorlunda än vad man tänkt. På gott och ont, och på olika vis.



Så alla dina frågor kan du nog bara ställa till dig själv, den dagen respektive fråga är aktuell!



Så här svarar jag, helt utifrån MIG och mina tankar och erfarenheter:



1. Sele är grymt! Grymt för att du tar dig fram, för att det är smidigt. Men det är tungt, svintungt när bebisar gärna sover TIMMAR i sträck och växer som ogräs och 4 kilo blir lätt 50 kg på axlarna när dom hängt där ett tag. Och du blir rätt låst, ett sovande barn i vagnen ger dig space med din kropp på ett helt annat sätt (toalettbesök bara det.) Det är nämligen ingen hit att väcka ett sovande barn alla ggr ;)



Med ett barn följer inte bara jackan dom bär utan satan vad saker som behövs, därav att man som förälder alltid har en smockfull skötväska, som hänger på vagnen och som du slipper släpa på.



Så vagn, ja det behövde i alla fall vi (med en sele under den som kunde avändas vid behov :)



2. Leksaker. Nej egentligen behöver dom inte det. Ett barn som lär sig hålla i saker nöjer sig med en färgstark strumpa om det skulle va så... Och mina barn har haft mer nöje när jag ger dom en tömd makaorinkartong och leksaker med ljud har varit förbjudna hos oss.



Men dom små VILL ha saker sen, så där får man bjuda till :)



3. Amma? Nej det måste du inte. Jag har vänner som känner exakt som du, och jag som nu ammat två barn kan som oammande kvinna rysa lite av tanken på att nån ska suga mat där nu.



Men kroppen är knepig och ger oss en jävla massa hormoner och saker, och när ungen väl är ute är det som det mest naturliga i världen. Och skulle det inte vara det för dig, skit i att amma då!



Men det är billigt, gratis helt enkelt. Det är lättsamt och går att ta till när som helst och var som helst. Ingen mikro behövs för att värma ersttningen i en flaska som man heller inte får glömma.



På natten slipper du eller pappan springa upp och hämta mer mat.



Men inget barn dör av att inte amma, så gör det som känns bäst för dig. (för Ja, smärtan av att amma första veckorna är fan i samma nivå som att FÖDA barn!)



4. När ditt barn luktar tåsvett kommer det att göra dig så satans stolt att du dör!!! Så jag lovar att du kommer tycka det är bäst på allt före alla andra barn oavsett om han/hon lär sig läsa först vid 8 års ålder!



2012-02-01 @ 09:10:41
URL: http://sandrasjunnesson.blogg.se/
Postat av: papi

Lelle du kommer bli mer mammig ja lovar, för under tidens gång så jobbar dina hormoner och instinkter med att göra dig MAMMIG.

jag vill se dig slänga ut bebisen i bärselen på bakgården o sova liggandes i den på gräsmattan :-) det kanske går att lösa med nåt annat än en barnvagn men den e praktisk till sånt eller att tex vagga ett barn som har ont i magen i 8tim med en bärsele WOW vilken lotto vinst :-)

jag tror du kommer bli en perfekt Mamma lite så där lagom mammig och inte överdriva åt något håll men du kommer definitivt bli mer mammig än du är nu :-)

2012-02-01 @ 09:14:09
Postat av: Kicki (östersund)

Hahaha Lelle!! Du kommer bli en sån jävla rolig mamma!!

Nej man behöver ingen vagn...jag är däremot så lat så jag hade en till Noah (har fortf, han är bara 2 år, men han vill hellre gå...o jag fixar inte ungar som är 4-5 år o uppåt som åker vagn...lär era barn att gå!!)

Leksaker får man i överflöd så det behöver man inte köpa, vill man däremot inte ha ngr så bör man säga till eftersom folk gärna köper ;) kastruller funkar utmärkt! ( min unge har ungefär 1 miljon grejer, varav 952.000 av dom låter... suck )

AMMA...åhhh vilken laddad fråga...men allvarligt!! Ingen unge blir bättre eller sämre av ammning! Jag slutade amma Noah innan han var 3 månader...jag tyckte det var så jävla tråkigt, krångligt o man var tvungen att ha så jävla fula kläder...sen åt han ersättning o han är fullt frisk, jävligt sällan sjuk o helt normal så gör det som känns bäst för dig! Det blir bäst för Er bebis!

Självklart vill man att ens kid ska vara ett A-barn,...tyvärr hänger det väl en del på gener men inget barn mår ju dåligt av stimulans o var du snabb när du var liten ( 4!!!!! shit!!! ) så blir säkert Er kid oxå det!

Tålamod är den varan som tar slut absolut först!! Har man som mig inget innan så får man defenetivt inget mer efter ungen kommit...men det väger oftast upp av att man är så jävla kär i sitt barn! (fast man ibland undrar vad fan man gjort)



Gör precis som du/ni vill, det blir allra bäst!

Stor kram o lycka till!!

2012-02-01 @ 09:15:37
Postat av: mami

Hahahahaha du e så stöörd..

........hahaha...

säger som papi ja..ju mer magen växer ju mer mamiiiiig kommer du att blir o sen ba när bebibsen ser dagens ljus ja då smälter du som smör..

Å du vill inget annat än prova ge de lilla knyttet bröstet(vilket för övrigt de enda de kan)

Märkligt djur vi människor kan fan ingenting ju..

Vi får väl hoppas då att bäbisen har samma gener som dej va de gäller o vara tidig (läsa,skriva) Sen har ja ju ingen aning om Jays gener....50-50 lixom....skit i leksaker hahahaha puss

2012-02-01 @ 09:27:10
Postat av: Anonym

Hej på dig!

För det första så kan jag säga att bärsele är mysigt och behändigt MEN onda för ryggen trots allt. Det går inte att komma ifrån, hur bra dom än är så går det inte att komma ifrån tyvärr.

Det finns ju barnvagnar som är jättesmå och smidiga så jag tycker absolut att du ska tänka om lite där. :)

mammigheten kommer, oroa dig inte.

Även om den inte kommer dom närmsta månaderna så kommer den infinna sig som en blixt från klar himmel så fort bebisen landar uppe på din mage istället för att ligga där i och trycka ;)

Då lär alla känslor du inte känt nu dyka upp på sms gång. Helt sjukt magiskt är det lelle :)

Gällande amningen så kände jag som dig först.

Men när kendra väl kom sen så gav jag mig fan på att jag skulle amma iaf. Kan inte säga vad som fick mig att ändra mig. Kanske den känslan av att barnet ligger så tätt intill och äter FRÅN MIG.

Åh, det är det mysigaste som finns och dessutom får barnet i sig så mycket olika viktiga ämnen från bröstmjölken som inte finns i ersättningen. Nu e jag ingen expert men bröstmjölken bygger upp barnets immunförsvar bland annat. Det där lär du få höra från barnmorskan, hur viktigt det är så det tänker jag inte älta i ;)

Men klart ersättningen är jättebra också, men den mysiga stunden du har med barnet när du ammar lelle... Jag skulle absolut ta vara på den. Underbart! :)

Och en sak till... Ska du bort med barnet så har du maten med dig, i lagom temperatur å allt.

Man slipper dra med sig flaska, vatten å pulver och sen hitta nånstans å värma skiten osv....

Ah well... Det va väl ungefär vad jag hade att säga ;)

Tips from

2012-02-01 @ 09:54:13
Postat av: Jane

The coach skulle jag skriva, men kom visst åt "skicka kommentar"

Take Care! :)

2012-02-01 @ 09:55:19
Postat av: macknow

Bärele är toppen, dock inte alla gånger.. köp en liten smidig vagn bara som du kan ha när barnen bivit tyngre och när du vet att bäbis kommer att sova ett tag. Axlarna och ryggen blir belastade och tillslut får man skit ont..tro mej, jag har provat =)



Leksaker är överskattat och inget man behöver köpa själv, för barnet kommer att få saker frn alla dess håll iallafall vid födsel, jul, födelsedag osv..



Amma är SKIT!! Jag ammade mina 2 större barn, kände mej låst, ofräch och barnen vart "mammiga" och klngiga banne mej från dag 1! Så nu med den sista så vägrade jag, det stod i min journal att jag endast tänker låta ungen ammam tills jag kommer hem från BB.. Ebba (som är den sista) är trygg, mår bra och trivs hos vem som helst, vilket är en jävla skillnad från de två andra. Alltså, trivs man med att amma ska man givetvis göra det, men för mej var det ett givet val att inte göra det när ersättningen är ett toppen val och jag och maken har kunnat dela på precis allt som har med henne att göra.



Du och din sambo kommer att bli toppen föräldrar med världens vbästa barn!!

Vill rekomendera dig att läsa Cemos blogg! www.cemos.blogg.se läs den från tiden hon var gravid och sedan när hon fick barn.. Hon skriver så fantastiskt bra, roligt och ärligt!

2012-02-01 @ 09:59:48
URL: http://macknow.blogg.se/
Postat av: Erika

Hahaha! Du är dig lik och lika underbar i ditt sätt som vanligt! =)

2012-02-01 @ 10:31:53
URL: http://erikao.blogg.se/
Postat av: Maja

Ja du Lelle. Du kommer nog på hur du ska göra. Så länge du känner dig trygg i dina beslut. Skit i böcker och vad alla andra tycker (mvc och bvc) Ta ombord det som passar dig! Lycka till ;)

2012-02-01 @ 10:40:05
Postat av: Kickiluren

Haha du är ju för härlig! Mammigheten kommer du inte undan, men resten kan du skita i ;-) Jag hade också en idé om att bära mina barn, men grejen är den att man blir så jäkla less på att ha dom nära HELA tiden att vagnen blir lite avlastning :) leksaker köper man enbart för sin egen skull tills dom har fyllt fyra...typ!

Kram!

2012-02-01 @ 10:46:56
Postat av: Lisa B

Vettiga åsikter!

Håller med dig när det gäller leksakerna, i af så är det så när de är små som Erik. Inez leker nog inte lika gärna med en tom kastrull... ;-)



Förstår hur du tänker angående vagnen. Köp både och! För det finns faktiskt bebisar som verkligen avskyr allt vad bärselar och sjalar heter, men det finns även bebisar som vägrar sova någon annanstans än i vagnen... Det är svårt att bestämma över en bebis, sanna mina ord.



Amningen då? Ja, jag skulle du aldrig i mitt liv amma! Tyckte det kändes äckligt och det var en obehaglig tanke att någon skulle äta från mina bröst. Två ammade barn senare så tänker jag annorlunda, men dömer ingen som inte ammar. Jag är nog ganska lat och bekväm av mig också och skulle aldrig orka hålla på och sterilisera och fixa med flaskor ;-) (dessutom måste nog amning vara världens bästa bantningskur!! :-) )



En sista sak... Även om man tror sig veta exakt hur det kommer att bli när man får barn, så blir det aldrig som man tänkt sig. Både på gott och ont! :-) (mest på gott!)

2012-02-01 @ 10:47:56
Postat av: Sandra B

Hej lellelii!



Jag har varken barn eller är gravid så jag har inte lika mycket att komma med. Men jag som har erfaranhet av inga barn ;) drömmer och funderar hur det kommer att bli och på nått sätt har en bild hur mitt barn kommer att vara och hur jag kommer att vara. Jag tycker det är viktigt att man får ha den bilden och jag tror alla har den innan. Men sen när väl bäbisen kommer så antagligen, eftersom som så många säger det, blir det sällan som man tänkt sig. Men det viktigaste är att du gör det som du tycker är rätt för dig och ditt barn. Jag tror att dina beslut är jätte bra om du känner så :)



Puss och kärlek

2012-02-01 @ 11:01:52
Postat av: Lisa B

Håller med Maja längre upp! BVC vet inte alltid bäst. Så det så!! :-)

2012-02-01 @ 11:36:04
Postat av: Madde

Man behöver absolut inte Amma.. Jag har inte ammat mina barn och det går lika bra i alla fall.. Jag trivdes inte alls med detta. Det va jobbigt för att det är sånt tjat om ammning och man kände sig värdelös. Men jag trotsade detta och gjorde det inte! Sen barnvagn tror jag att du kommer att uppskatta just för att det blir tungt. Men att ha båda tror jag inte är helt fel. Leksaker jadu som sagt dom nöjer sig med lite när dom är små sen kommer det i alla fall :)När barnen är här kommer du att tycka att det är BÄST oavsett vad det gäller ! mammig får man vara jämt, jag har alltid varit det och jag kan säga att jag har blivit mer och mer nu...Du kommer bli en underbar Mamma. Puss

2012-02-01 @ 11:46:27
Postat av: Madde

Kände att jag läste lite för snabbt där. :) men mammigheten kommer tror jag i och med att barnet är där... Nu blev det struligt, men det är så när man ska jobba läsa och skriva samtidigt :) Du kommer bli en underbar mamma.

2012-02-01 @ 15:52:54
Postat av: Åsa

Jag älskar dig vännen! =) Gör precis som du vill och de som passar er bäst! TJING

2012-02-01 @ 17:41:35
URL: http://missosd.blogg.se/
Postat av: Gröt-Lina

Jag vet att du kommer att bli en alldeles underbar mamma- och det är ju viktigast! Puss&kram

2012-02-01 @ 18:37:44
Postat av: Sara den rara

För det första, om du med mammighet menar moderskänslor, så ja, det kom för mig mer och mer under graviditeten. Egentligen var det först när jag såg henne som jag förstod innebörden av att vara mamma.



Sen för att svara på dina frågor:

1. Ja, för fan! Om inte man vill ha fruktansvärt ont i nacken/ryggen och aldrig få vara själv. Det bästa med vagn är att kunna lägga ner henne, så att hon sover bra och jag kan vara fri från millimeternärhet hela tiden. Vi köpte en sele, som vi använde kanske fem gånger under de första månaderna. Det var helt enkelt inte min grej. Nu går hon ju rätt bra själv, men ännu är den bra om man vill ta sig nånstans, ÅT RÄTT HÅLL och utan att stanna och ta på allt.



2. Alltså leksaker tycker jag att hon förstått grejen med först efter ett år. Det är faktiskt underbart att se när hon sitter själv och lägger klossar i femton minuter. Pedagogiska leksaker är roliga tycker jag! Sen satsar vi mest på böcker, som hon ÄLSKAR. Hon bläddrar konstant i en bok och "läser" högt för sig själv. Men, jag håller med dig, det finns en hel drös av högljudda leksaker som inte ger så mycket. Soppslevar, vispar och silar är favoritleksakerna här...



3. Ja, som du vet är inte jag en älskare av amning, på grund av min egen erfarenhet. Jag helammade bara en månad och detta pga barnmorskan. För mig var det opraktiskt, omysigt och inte så trevligt. Ersättning funkade verkligen asbra för oss och var en miljon gånger smidigare, en gladare unge, gladare mamma och pappa. Nu tror jag i och för sig att jag gärna hade ammat om jag hade fått till det, då det verkar så himla smidigt för dem som kan. Dock kan jag säga att Sally (trots flaskuppfödning) har varit väldigt lite sjuk, är glad, trygg och ser helt normal ut!



4. Det klart att jag också vill att Sally ska kunna läsa vid 4, vara smartast och bäst! Men, jag tycker redan att hon är det. I allt hon gör så imponerar hon på mig, varenda ord är helt makalöst och när hon sjunger så blir jag så stolt att jag svämmar över. Så, även om hon läser när hon är 7 så kommer jag säkerligen vara stolt.



Roligt att du luftar dina tankar och som många andra skriver så blir du den bästa mamma ditt barn kan ha!

2012-02-01 @ 18:59:23
URL: http://sascha.blogg.se/
Postat av: Ca

JAG säger som Sandra har inge å inte ska jag ja i år heller! Det jag kan säga att du kommer bli en underbar mamma hur du än gör med dessa funderingar.

Mamma är som nästa steg till att bli vuxen, För vuxen å behöva ta ansvar det trodde man ju inte heller att man skulle klara som 16 åring! Puss min älskade vän

2012-02-02 @ 22:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0