V 15

Det blev ju en snabb v 14. Gick in den veckan i lördags och in i vecka 15 idag, tisdag. Kanske man kan börja bli tjock nån gång då.

Vecka 15
Det börjar synas mer att det är något på gång och många måste köpa större kläder. Vissa som har fött barn tidigare tycker sig känna redan nu att barnet rör sig, men det är fortfarande ganska ovanligt.
Fostret växer snabbt och väger knappt 100 gram. Den här veckan blir det ungefär 14 centimeter långt, mätt från topp till tå. Nu kan fostret få in tummen i munnen, men fortfarande inte styra sina rörelser eftersom nervsystemet ännu är så pass outvecklat. Läpparna börjar få en fylligare form eftersom fett håller på att lagras in.
Omkring vecka 15 erbjuds alla kvinnor i Sverige över 35 år att göra fostervattenprov eftersom risken för kromosomavvikelser ökar med åldern. Även kvinnor med en ärftlig sjukdom i familjen får detta erbjudande.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Snart kommer du bli en tjockis! och jag vill att du kommer hem så jag får gosa magen innan bebis kommer! sen måste jag träffa bebis FÄRSK! Jag kan vara din dola! ;)

2012-02-07 @ 20:52:04
URL: http://missosd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0