Moment 22

En tanke...
Jag har varit lite orolig sen jag kom hem från Rom över vad jag ätit och om detta på något vis skadat barnet, så nu går jag omkring och tänker att det inte kommer att klara sig eller att det redan har gått förlorat där inne utan att jag vet om det...

Och det är  ( oops akut illamående rann precis över mig, måste lägga mig på sidan och andas bort det ).......


..... Och det är att jag åt mycket rökt salami, skinka och annat samt färsk mozzarella. Och jag har ju läst att jag endast bör äta fetaost och annan pastöriserad ost från Sverige eller Danmark och att all rökt kött jag äter såsom salami osv bör frysas in i tre dygn först för att minska risken för toxoplasma bakterien. MEN så tänkte jag sedan såhär... Är det inte lika över hela världen då? Det borde ju vara samma tips för gravida kvinnor vart man än bor? Så blir det då inte också lite av ett moment 22 här? Italienska kvinnor får råden att endast äta ost och rökt kött från sitt land, Svenska kvinnor får råden att äta svenskt osv? Att allt du äter utanför ditt eget land blir automatiskt farligt?

Jag har ätit fetaost i England, förmodligen tillsammans med andra engelska gravida kvinnor och jag har ätit parmaskinka, salamis och mozzarella i Italien, förmodligen tillsamman med andra italienska gravida kvinnor. Och om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte italienare slutar äta ost och rökt kött. Skulle de göra det finns det inget annat att äta i det landet. Det är ju deras skatter!

Men trots det så sitter jag nu här och är orolig och vill bara att det ska bli V 12 så jag får träffa barnmorskan och se så allt står rätt till. Jag i mig själv är nog lite av ett moment 22.


Kommentarer
Postat av: Poppi

Ja att rökta köttets hemland inte skulle ha koll på att det är toxoplasma fritt i sina varor som dom säljer känns ju osannolikt eftersom det skulle slå ut halva deras export om dom misslyckas med det,sen finns det dock bakterier som inte längre finns kvar i svensk produktion alls men alla rekomendationer går ju ut på att man ska inte äta ett ton av nåt, men på kort sikt och normalintag är det mesta ganska ofarligt, tror jag iallfall så ät på du men överdriv inte :-)

2012-01-08 @ 16:22:15
Postat av: mami

Vem e poppi??? :)



lätt till att man tänker så...

ät på du ...lite av allt :D

2012-01-09 @ 09:13:05
Postat av: Kickan

Poppi är tobbe :)

2012-01-09 @ 15:19:53
URL: http://kick86.blogg.se/
Postat av: Åsa

hahaha! hallå familjen! =)

2012-01-09 @ 20:19:53
URL: http://missosd.blogg.se/
Postat av: mami

FAMILJEN????.....

**gapskrattar****

2012-01-10 @ 12:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0