V 13

God morgon Sverige!

Jag är hemma i det kalla, vintriga, otroligt snörika men vackra fina Sverige och Östersund! Vilken fröjd det är att vara hemma! Firade in det med att så fort jag anlänt trycka i mig en kebab på kebabhouse med mamma. Sen åkte vi hem till farmen och åt ostkrokar och spelade wordfeud mot varandra medan brasan värmde. Härligt!

Idag går jag in i V 13 och den andra trimestern! Första delen gjord, two to go!

V 13
Fostret har fått lite mer fostervatten kring sig och kan röra sig mer obehindrat. Det är ungefär sex och en halv centimeter långt och väger cirka 60 gram. Ögonen sitter fortfarande brett isär, och öronen sitter fortfarande långt ned. Öronen kommer att flyttas upp från halsen och ögonen kommer snart att ha sin rätta placering.

Fostrets skelett har hittills varit mjukt, men håller på att bli hårt. Om man skulle röntgas nu skulle fostrets skelett också synas.

Hjärtat har slagit i många veckor. Under den tid som barnet ligger i magen har det en särskilt anpassad blodcirkulation. Hjärtat pumpar runt blodet, men det passerar i stort sett inte lungorna. Eftersom fostret inte behöver använda lungorna ännu tar blodet en genväg genom hjärtat. För att möjliggöra detta finns ett hål mellan hjärtats två förmak. När barnet föds och tar sitt första andetag trycks hålet samman.

ett foster i fjortonde veckan som är 8 centimeter långt

Kommentarer
Postat av: Åsa

När ses vi? =)

2012-01-28 @ 09:22:04
URL: http://missosd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0