Engelsk sjukvård under all kritik

Jag bara måste kritisera den engelska sjukvården så som jag upplevt den hitills i det här landet.
 
Det började med när vi skulle gå på vårt första UL i v 15, där det var nära att jag inte fick göra ett scan alls för att jag inte hade bott i landet tillräckligt länge. ( 10 månader ) Så jag blev forslad som en annan illegal invandrare till ett rum med ett bord och en stol för en intervju om varför jag kommit till England, hur länge jag planerar att stanna här och vilket mitt syfte för att bo här var. Vilket egentligen inte ska behöva göras på mig då jag kommer från ett annat EU-land och får komma och gå som jag vill i det här landet. Jag kände mig som en kriminell, när det enda jag ville var att se min lilla bebis som jag tillsammans med mannen jag älskar skapat. Inte tänker vare sig han eller jag på att vi har två olika bakgrunder i det läget.
 
Sen när det kommer till BM-besöken som jag tycker går fortare och fortare ju längre in i gravidteten går. Borde det inte vara tvärtom? Jag blev lovad att få en och samma barnmorska, vilket sket sig direkt vid inskrivningen i V 10 då jag för det första inte ens fick komma ner till mottagningen eftersom alla rum var upptagna så en barnmorska fick komma hem till mig och ta prover och annat eftersom den BM jag skulle ha var på semester. Efter det så har jag haft 5-6 olika barnmorskor, så den enda jag känt igen och som känt igen mig är den STUDENT som varit närvarande vid majoriteten av besöken. Jag får fortfarande med 3,5 vecka kvar fortfarande presentera mig och förklara hur man uttalar mitt namn eftersom INGEN har lärt känna mg det minsta, vilket jag också trodde var något som ingick i BM-rollen. Att skapa trygghet, förtroende.
 
Jag tycker själv att jag fick min inbjudan till föräldragruppen lite väl sent, eftersom det inte finns en säkerhet att jag kommer att kunna delta vid alla då bebis kan komma när som helst egentligen. Det sa även vår "ledare" på gruppen. "Ja vi får väl se hur många gånger du hinner komma Linnea...." Är det inte meningen att man ska gå på alla 4 som standard?
 
Jag vill inte att det här tänket ska sitta i när vattnet går eller värkarna sätter igång eftersom jag vill försöka fokusera på att slappna av, andas och att jag kommer klara av det här MED HJÄLP från barnmorskorna på avdelningen. Dock så tyckte jag att de två barnmorskorna jag pratade med på sjukhuset per telefon när jag hade min blödning var både tillmötesgående, de verkade lyssna på vad jag sade och var lugna och hjälpsamma och sa att jag fick välja själv om jag ville komma in eller inte. Jag hoppas barnmorskorna på förlossningen är som dessa.
 
Det absolut värsta jag hört var för någon vecka sedan då Lindsey berättade att en av hennes väninnor hade åkt in till sjukhuset efter att vattnet gått och värkarna var täta och med jämna mellanrum och att hon var hyffsat öppen, men blivit nekad ett rum eller ens en säng för att allt var fullbokat. Så hon blev hemskickad och födde hemma istället!!!
Och varför är det så? JO,( och nu får ni läsa det här hur ni vill, jag orkar inte debattera kring det, de som känner mig vet min åsikt kring allt som har med ursprung, religion osv så vi behöver inte kliva in på den banan här )  för att alla indiska familjer här knullar till sig 700 ungar och tar med sig hela släkten och yttre släkten in på förlossningen och stannar sedan där i flera dagar innan de åker hem för att det är något med deras jävla religion. Det har varit debatter om det här på tv, men inget händer.
Så, nej jag är inte rasistisk och folk får tro på vilken jävla trött icke-existerande gud de vill, men ge kvinnor som ska till att föda barn EN SÄNG FÖR HELVETE! Och skicka hem tjocka släkten om ungjäkeln har kommit ut och mår bra!
 
Det bor 62 miljoner människor i England på en yta som är mindre än Sverige. Det är självklart att jag förstår att det kläcks mer ungar än det finns barnmorskor att ta hand om dessa gravida och inte tillräckligt med platser på sjukhusen för alla dessa kvinnor, men om det är ett problem så tycker inte jag att religion ska stå som första prioritering när det kommer till att föda barn. Fokusera på att lösa mer jobb, fler praktiker och kliniker där kvinnor kan föda sina barn utanför sjukhusmiljön osv...
 
Blir jag nekad en säng när jag har sjukligt ont så vet jag en viss Mr J som kommer hetta iallafall. Big time! Då kommer den engelska draken komma fram ur sitt vanligtvis så lugna skal. Oj oj!
 
Spännande det här ska bli.
Som sagt, om 3,5 vecka så vet vi ( om jag inte ska hålla på att gå över och sånt trams ).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0