Föräldragrupp 1

Hemkommen från min första föräldragrupp!
 
Jay slutade tidigt och var hemma 10 minuter efter att jag gått från huset, men han visste inte om han kunde komma in efter att det börjat så han gick inte. Vilket var lite synd för vår BM sa att man får ramla in när man vill om man vill. Och man får ta med sig vem man vill som man har som stöd under gravditeten. Partner, mamma, syster, bästa vän osv.
 
Det var jag och tre andra tjejer där, en med pojkvän. Vi skulle egentligen vara två till men de dök inte upp. De flesta såg ut att vara mellan 20-30 år, jag eventuellt den äldsta. Jag var även den som var längst gången med mina 37 veckor i morgon. De andra var i veckorna 23, 33 och 36 så spridda skurar. Emma, tjejen i v 23 såg inte ens gravid ut och jag var lite avis när hon kom in som en storm och bad om ursäkt om hon var nån minut sen, men hon hade sprungit från bussen. SPRINGA? Är det något man kan göra?
 
Dagens "Ämne" var hälsa och om att äta hälsosamt under grav. samt hur man kommer igång med träningen efter man fått barn osv. Vet inte om det här är en stående punkt i Sverige men här är ju overfeeding av oss själva och våra barn ett major issue, så det är en ganska viktig fråga/problem.
 
Självklart vet jag att det är mkt socker i cola osv men jag fick en uppfräshning idag och det var bra. Exempel på hur mycket socker det är i våra every-day produkter.
 
En chokladkaka = 34 tsk socker
0,5 L cola = 13 tsk socker
McD Milkshake = 21 tsk socker
En 1-portions barnyoghurt = 4 tsk socker
1 festis = 9 tsk socker
 
Fiskpinnar och korv är lika onyttigt som pizza och strips om man inte gör sina egna fiskpinnar eller köper korven från en riktig butchers shop.
 
Jag lärde mig kanske inte så mycket som jag inte redan visste, men det var kul att komma ut och träffa lite folk även om jag hade hoppats på ett större antal. Ingen av dessa bor i South Wigston heller ( dock i områdena runt omkring ) och jag hade väl kanske inte någon direkt connection med någon av dem. Vi lyssnade ju dock mest på klassen, så det kanske blir lite mer avslappnat as it goes.
 
Nästa vecka är det communication, language and literacy samt demonstration on using real nappies and cashback scheme. Hoppas dom inte ber mig vara försökskanin ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0