Föräldragrupp 2

Andra föräldragruppen avklarad. Idag var vi bara 3 tjejer och en förstagångspappa. Dagens ämne var the importance of communication with your baby.
En språkterapeut höll i klassen och gav oss tips och tricks för hur man ska kommunicera med sin nyfödda och sen utveckla språket under barnet första 3 år.
 
Jag var lite skeptiskt i början men det artade sig och var ganska intressant att höra på.
Jag fick bland annat lära mig att för att ett barn ska förstå innebörden av ett ord så måste denna höra det ordet 500 gånger, för att det ska få en innebörd. Att små barn gillar när det är tyst omkring dem, så de kan koncentrera sig på att kommunicera med sina föräldrar och på sig själv med läten och rörelser och ansiktsminer.
Att bebisar föredrar svartvita mönstrade bilder/leksaker än sådana med mycket färg och att användandet av napp efter 6 månader kan hämma utveckladet av talet eftersom barnet inte tillåts träna upp munnen och bokstavsrörelser i samma utsträckning eftersom nappen blir ett hinder.
Och att en bebis favorit "leksak" är mamman och pappans ansikte, då det är den kroppsdel som den kommer "utsättas" mest inför den första tiden och på så vis kommer lära sig känna igen tidigast.
 
I slutet av klassen stannade jag kvar och frågade om hur hon såg på att vi kommer bli en tvåspråkig familj, och hon tyckte precis som jag redan har planerat att jag bör tala svenska på en gång med baby bab och J prata engelska, och att bebis inte kommer ha några problem med att särskilja på dessa efter ett tag. Från början är det ändå bara ljud utan betydelse och innebörd för barnet, utan då är det mer rörelser, ansiktsuttryck och tonläge som är avgörande.
 
Oturligt nog verkar det som att den klassen jag egentligen mest går dit för, den om förlossningen, smärtlindring och smärta kommer vara den sista klassen då folk börjar nära sig BF. Och den klassen är alltså 6 dagar före min egen BF, så det finns ju en stor risk att jag missar den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0