Operation Boobs

Ska vi ens prata nått om amning? Om bröst? Om mjölk som födoämne?
Egentligen inte, men va fan!
 
Barnet vill inte suga - men har gärna vårtjäkeln i munnen och somnar istället.
Mina brön är tunga som bly men inget kommer ur dom hur mycket jag än masserar och pumpar med den där fancy svancy bröstpumpen för 250 spänn.
Ingen BH passar och hur ska jag kunna köpa en ny när jag staplar omkring med ett långsamt läkande snitt precis ovanför fiffi?
 
Så kommer mitt barn överleva om jag lägger ner projekt Boobs nu och övergår till projekt köpa-på-affärn-för-dyr- peng?
 
Snälla säg Ja....
Dom två bruna gelehallonen vrider sig i sina egna plågor as we speak.

Kommentarer
Postat av: Emilie S Zackrisson

Hej Linnea och grattis till erat lilla knyte!
Hoppas allt är bra med er alla tre och att du läker bra på magen din så du kan börja röra dig som du vill och brukar igen =)

Det här med amning, oj oj oj. Jisses vad jag har gråtit!
Gråtit av smärta...gråtit av att det inte kommer någe mycke mjölk....gråtit över känslan av att vara en värdelös mamma som tänker tanken på att sluta amma och gå över på ersättning. Nu var jag tvungen att göra det sistnämnda då vår lilla kille fick göra en operation (ingrepp)

I början sög han bra men han orkade inte så länge med tanke på att han hade överansträngt hjärta och det är ju viktigt att de får i sig rätt mängd per dygn, så det var vägning, matning och sedan vägning igen för att se vad han fick i siig och sedan ge resten på sond.

Sen under operation var det sond i näsan som gällde och sen av all stress och allt hemskt vi gick igenom så sinade mjölken, som jag satt å kämpade med den där pumpen! Så jag frågade en sköterska om jag kanske skulle pröva flaska med min mjölk och resten ersättning. Och det tyckte ju hon om sådääääär.
NEJ, du ska fortsätta med bröstet. det är det bästa ( ÄNNU MER TÅRAR) Så jag prövade lite till, AJ! Ännu mer tårar...och jag som verkligen tyckte amningen var mysig första dagarna...

Sen kom en annan sköterska och jag sa att jag vill nog rpova flska för när vi kommer från sjukhuset så kan han ju inte alltid ha en slang i näsan lixom. Och hon vad med mig (hon som för övrigt var den jag gillade minst av alla 100 jag han träffa) Så jag provade flaska och kämpade för fullt med att pumpa å pumpa så han åtminstone fick min mjölk. Detta funkade i nån vecka för då vi kom hem till Östersund igen så var det nog mycke med att lära känna lillen å få rutiner åsså på det ska man orka å hinna pumpa ut ömma bröst, och när man väl pumpar så kom det noll å ingenting...men i bhn blir det blött å brösten luktar surmjölk och när man är ute måste man ha fetvadd så man inte får mjölkstockning av minsta lilla vind (lätt i Östersund) Jag googlade massor på att sluta amma å ge ersättning och det är ju en hel del delade meningar, vissa mammor är ju helt galna på dessa som väljer att sluta amma. Så jag grät lite till...pratade ut med Patrik och jag bestämde att en lycklig och lite mer utvilad mamma är en bättre mamma. Så jag har nu avslutat min mjökproduktion och det är det bästa valet jag gjorde...nu är jag piggare, gladare och en betydligt bättre mamma.

Jag vill verkligen inte upmana folk att inte amma, det är ju fantastiskt för de som får till det och det är ju verklgien jättebra MEN jag tror ju inte att våra barn mår sämre om man väljer att inte amma. Vi ser till att ge Hilding den närheten på andra sätt och han växer så det knakar av ersättningen och jag tror det är bullshit att barn som inte får bröstmjölk blir lättare sjuk osv.

Nu i efterhand kan jag bara känna att amma är inte min grej. Det är så skönt att slippa ha mjölk i tuttarna, ingen smärta inget klet ingen bh dygnet runt och ingen fetvadd. Patrik och jag kan turas om på nätterna med att ge mat...över hela dygnet tillochmed.

Jag hade säkert ammat om det inte vore för att Hilding blev dålig men det är inget jag sörjer å jag skiter i vad andra tycker för nu mår jag bättre å då gör även Hilding det.

Så efter denna lilla novell från mig vill jag bara säga.
Gör det som känns bäst, och ja...det är inte billigt. Men för min del är det lätt värt det!

Lycka till nu, och ta hand om rattarna dina!

2012-07-21 @ 22:20:50
Postat av: Emilie S Zackrisson

Hej Linnea och grattis till erat lilla knyte!
Hoppas allt är bra med er alla tre och att du läker bra på magen din så du kan börja röra dig som du vill och brukar igen =)

Det här med amning, oj oj oj. Jisses vad jag har gråtit!
Gråtit av smärta...gråtit av att det inte kommer någe mycke mjölk....gråtit över känslan av att vara en värdelös mamma som tänker tanken på att sluta amma och gå över på ersättning. Nu var jag tvungen att göra det sistnämnda då vår lilla kille fick göra en operation (ingrepp)

I början sög han bra men han orkade inte så länge med tanke på att han hade överansträngt hjärta och det är ju viktigt att de får i sig rätt mängd per dygn, så det var vägning, matning och sedan vägning igen för att se vad han fick i siig och sedan ge resten på sond.

Sen under operation var det sond i näsan som gällde och sen av all stress och allt hemskt vi gick igenom så sinade mjölken, som jag satt å kämpade med den där pumpen! Så jag frågade en sköterska om jag kanske skulle pröva flaska med min mjölk och resten ersättning. Och det tyckte ju hon om sådääääär.
NEJ, du ska fortsätta med bröstet. det är det bästa ( ÄNNU MER TÅRAR) Så jag prövade lite till, AJ! Ännu mer tårar...och jag som verkligen tyckte amningen var mysig första dagarna...

Sen kom en annan sköterska och jag sa att jag vill nog rpova flska för när vi kommer från sjukhuset så kan han ju inte alltid ha en slang i näsan lixom. Och hon vad med mig (hon som för övrigt var den jag gillade minst av alla 100 jag han träffa) Så jag provade flaska och kämpade för fullt med att pumpa å pumpa så han åtminstone fick min mjölk. Detta funkade i nån vecka för då vi kom hem till Östersund igen så var det nog mycke med att lära känna lillen å få rutiner åsså på det ska man orka å hinna pumpa ut ömma bröst, och när man väl pumpar så kom det noll å ingenting...men i bhn blir det blött å brösten luktar surmjölk och när man är ute måste man ha fetvadd så man inte får mjölkstockning av minsta lilla vind (lätt i Östersund) Jag googlade massor på att sluta amma å ge ersättning och det är ju en hel del delade meningar, vissa mammor är ju helt galna på dessa som väljer att sluta amma. Så jag grät lite till...pratade ut med Patrik och jag bestämde att en lycklig och lite mer utvilad mamma är en bättre mamma. Så jag har nu avslutat min mjökproduktion och det är det bästa valet jag gjorde...nu är jag piggare, gladare och en betydligt bättre mamma.

Jag vill verkligen inte upmana folk att inte amma, det är ju fantastiskt för de som får till det och det är ju verklgien jättebra MEN jag tror ju inte att våra barn mår sämre om man väljer att inte amma. Vi ser till att ge Hilding den närheten på andra sätt och han växer så det knakar av ersättningen och jag tror det är bullshit att barn som inte får bröstmjölk blir lättare sjuk osv.

Nu i efterhand kan jag bara känna att amma är inte min grej. Det är så skönt att slippa ha mjölk i tuttarna, ingen smärta inget klet ingen bh dygnet runt och ingen fetvadd. Patrik och jag kan turas om på nätterna med att ge mat...över hela dygnet tillochmed.

Jag hade säkert ammat om det inte vore för att Hilding blev dålig men det är inget jag sörjer å jag skiter i vad andra tycker för nu mår jag bättre å då gör även Hilding det.

Så efter denna lilla novell från mig vill jag bara säga.
Gör det som känns bäst, och ja...det är inte billigt. Men för min del är det lätt värt det!

Lycka till nu, och ta hand om rattarna dina!

2012-07-21 @ 22:21:51
Postat av: Anonym

Skit i det om det inte funkar! Det har jag lovat mig själv iaf! Om det inte funkar tänker jag inte stånga mig blodig för alla amningsförespråkares skull! Då köper jag ersättning och mår bra istället :) (säger jag nu iaf)

2012-07-22 @ 00:27:48
Postat av: Ida B

Det är Ida B by the way :)

2012-07-22 @ 00:28:18
Postat av: Madde l

Lennart fungerar det inte så skit i det. Set är väl bättre att du mår bra och att han får mat. För alla fungerar ju inte ammningen tyvärr. Och det finns ju ett annat alternativ. Båda mina barn är uppväxt på ersättning och det har gått jätte bra! Gör det som du mår bra av! Puss

2012-07-22 @ 09:20:09
Postat av: mami

Ja mmning hit o ammning dit man kan prova nån extra gång iaf för mysfaktorns skull...
Så mysigt o ligga i sängen o amma sitt barn(tyckte jag iaf) men funkar de inte så funkar det inte..
Det är by the way jag som sagt åt henne att prova pumpa eftersom brösten blivit hårda o nån mjölkstockning vill vi ju inte ha...:)

2012-07-22 @ 09:54:31
Postat av: macknow

Jag hade bestämt mig redAn innan jag fick ebba att jag inte skulle amma.. Detta trots att det fungerat jätte bra att amma deaandra två, men jag kände bara att jag inte ville. Så jag sket det, sket i moraltanter, sket i att jag hade jätte mycket mjölk.. Och köpte ersättning. Ebba lever och mår jätte bra idag ;-) dessutom är det mycket lättare att hjälpas åt och få avlastning om man inte ammar, vem som helst kan mata ditt barn och du kan tex duscha, skita, äta, gå på affären ifred.. :-)

2012-07-22 @ 10:37:56
Postat av: Sara den rara

Ja, du vet ju hur mycket jag kämpade, grät, slet i mig själv, hatade mig själv, skämdes och hade känslan av att vara världens sämsta mamma. Det bästa som hände mig var när jag började med flaskan och kunde lära känna min dotter utan smärta, blod och tårar! Gå efter ditt eget hjärta! Puss

2012-07-22 @ 11:01:34
URL: http://sascha.blogg.se
Postat av: Linnea

Tack alla för era kommentarer kring det här med amningen. Jag som sa innan att jag absolut inte ville amma, tycker nu det känns som man är lite av ett misslyckande om man inte gör det. Men som sagt alla ni som gått igenom det har ju helt normala, välskapta, smarta barn!
Dessutom gillar jag skarpt att J får vara delaktig i matningen som ju faktiskt är en mysig stund för både föräldrar och barn.

Emelie: Tack för att du delar med dig! Jag har tänkt på dig och hur allt har gått mer er lille son ( för att jag läser Sandras blogg ) och jag är glad att ni alla mår bättre nu. I morgon ska Travis vägas och har han gått upp bra då så ser jag ingen anledning till att ersättningsmjölken kan vara något som helst dåligt i relation till bröstmjölk.

2012-07-22 @ 21:12:02
URL: http://babybabuk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0