Upprörande BM-besök

Så jävla tråkigt att gå till barnmorskan alltså,
 
Idag, jag svär, var jag inne i 3 minuter. Blodtryck-rörsigbebis?-urinkoll-klämpåmagen-lyssnapåhjärtljud-UT!
När ska man få veta något om något? Eller får man inte det? Ska man få besöka sjukhuset så man vet vart man ska och hur det ser ut där? Ska vi inte prata något tillsammans om min syn på förlossningen eller hur jag mår? Ska jag inte få någon som helst INFO om NÅGOT eller ska jag bara veta ALLT själv och hur jag ska göra och vart jag ska och när jag ska?
 
Idag hade de dessutom bokat in mig fel. Skrivit i min journal att jag skulle dit idag men bokat in mig i morgon, men dom klämde in mig ändå. Det tar ju ändå bara 3 minuter tydligen....
 
Nästa gång är om 2 veckor igen trots att jag trodde att man gick varje vecka från och med nu, men skulle det vara så, då räcker det väl med att jag sticker in högerarmen och magen genom dörren så BM når att kolla blodtrycket och kleta gelen på magen för att lyssna på den "glada bebisen" och så är det över på 1½ minut istället....
 
Jag tyckte hjärtljuden lät lite långsammare idag än tidigare men eftersom jag aldrig får veta vad de har för frekvens så vet jag inte. Hjärtat var långt ner, lite till vänster sida av magen så jag antar att bebis ligger som den ska med huvudet men att det fortfarande är rörligt.Hon kände med fingrarna också efter huvudet. Knep tag långt ner och jag fick ingen information om det skulle vara på annat vis så jag tar tystnaden som att allt är som det ska och att bebis ligger redo för utförsel men ej fixerad. ( eller vad vet jag, ingen säger ju något )
 
Blodtryck: 90/60
Urin: Rent
Bebis: Glad ( sjukt less på att höra det nu om jag ska vara ärlig, ge mig nyttig info istället, jag har hört att ungen är glad i 15 veckor nu )
SF-mått: 36 cm
 
 

Kommentarer
Postat av: mami

Blodtrycket kunde vart bättre....

Svar: Ja jag vet inte. Jag får inte veta nått jag, inte om mig själv, inte om nått. Det enda jag får höra är att ungen är glad. I GET IT!!
Linnea Lindberg

2012-07-10 @ 17:24:07
Postat av: Papi

hälsa på BB å sånt brukar man väl göra genom föräldra gruppen så fråga där, det är lixom dom som ska förbereda dig för tiden efter födseln från BB och framåt skulle jag tro iallafall :-)

2012-07-10 @ 18:16:40
Postat av: Lelle

OM jag hinner gå på alla ja eftersom jag fick börja först nu i V 37! Men på infobrevet så står det inget om det så...

2012-07-10 @ 18:52:59
URL: http://Babybabuk.blogg.se
Postat av: beKcAN

Flytta hem till Sverige så är allt löst;) Å så får vi hem dig<3

2012-07-10 @ 20:44:41
Postat av: MaddePadde

Nästa gång du ska dit vännen då säger du bara de att jag går inte ut från de här rummet Förens DU har lyssnat på mig å svarat på alla mina frågor å funderingar;) jag skulle få panik om dom gjorde så där mot mig! You go girl;) puss saknar dig!

2012-07-11 @ 01:13:14
Postat av: Ida B

Jag tycker också att det går jävligt snabbt, för snabbt! Sen är min barnmorska så virrig så ibland är det jag som måste påminna henne om vad vi ska göra! Ett besök tar aldrig mer än 10 min!! Men nu har jag haft en annan barnmorska de senaste två gångerna och då har det tagit längre tid, men den ena gången så sammanfattade vi min graviditet i journalen (i och för sig för att jag begärde det) och andra besöket hade jag ganska mycket frågor och besvär som vi diskuterade så då tog det i alla fall 20 min! Men ja, jag vet inte ens vad mitt sf-mått är, det säger dom aldrig, bara att han växer som han ska!

Svar: Det kanske är såhär standarden är Ida? Att det bara är jag/vi som har trott att det ska vara långa lärorika, utvecklande, informativa samtal. Men det är ju om man tänker efter bra på ett sätt att det går fort. Det betyder ju bara att man har en graviditet utan större komplikationer och att bebis mår bra, vilket är i slutändan det enda man vill höra liksom. När jag ska dit nästa gång är jag i v 38+1 så vi får se hur många gånger till jag hinner gå dit och reta upp mig ;) ( Vad jag förstår så har ni inga "egna" journaler i Sverige lr? Alltså som ni får ta med er hem? Utan de finns bara på datorn hos BM?
Linnea Lindberg

2012-07-11 @ 09:19:02
Postat av: Ida B

Och just det, sen v 37 (36+4) Går jag dit en gång i veckan nu!

2012-07-11 @ 09:20:38
Postat av: Ida B

Precis! Vi har ingen journal vilket kan vara lite förvirrande, t ex om man läser på olika ställen vad man ABSOLUT måste ha med sig till förlossningen så är det journalen! Men den ligger ju som sagt i datorn och är bara för förlossningen att ladda ner! :)

2012-07-11 @ 10:56:30
Postat av: Madde M

När jag gick på mvc så tog det alltid tid ;) jag ställde frågor och hon tog tid på sig att förklara svaren ordentligt. Kollade urinet ofta och blodet med och fick alltid svaren direkt då hon väntade kvar medan labbet gjorde dom. Kollade även blodtrycket och fick veta hur det var. När vi började mäta magen och lyssna på hjärtljuden berättade hon alltid hur dom var, och sen visade hon varje gång på kurvan hur jag låg till. Några veckor innan bf tog vi ett samtal kring förlossningen hur vi ville ha den och om jag ville ha lustgas, ryggbedövning osv. Och om det var något speciellt dom skulle veta om mig osv..

Tycker det är hemskt att dom är så stressade, hur ska du kunna vara lugn då? Kräv att få tid för att ställa frågor och prata om förlossningen!

2012-07-12 @ 01:30:42
URL: http://Vulnerable.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0