Du är nu mamma - så sätt igång att amma!?

Jag har ju inte pratat så mycket om det här med amning. Hurudvida jag vill amma eller inte. I början av grav. var jag 100% på det klara med att det blir inget sugande på mina bröstvårtor. Behöva stå ut med sår och ömma pattar. NEJ TACK.
 
Nu är det snart 5 veckor kvar till BF och jag har... kanske inte ändrat mig helt men börjat tänka att man kanske ska ge det en chans ändå, till en början iallafall. Se hur jag gillar det, om jag och bebis kommer överens och så bebis knyter band och får i sig det där super-mega-bästa-i-hela-världen-nyttiga som finns i bröstmjölk tydligen. Det kan ju mycket väl bli så att jag blir en riktig mjölkkossa med tanke på hur stora och fylliga mina bihag är för tillfället, så det kanske är bra att någon mjölkar mig då.
 
Jag tror jag vill alternera. Så J kan få knyta nära band också genom att mata och gosa med flaska. Den här ungen ska INTE bli nån mammagris som bara kan somna vid bröstet eller nått sånt. Det vägrar jag.
 
Men så när jag var och kollade in havet av amningsbehåar då så slog det mig att allt, ALLT ska bara vara för praktikens skull. Varför går det inte att göra en amningsbehå bekvän och snygg för mamman också? Jag kräver inte Victoria Secret style ( men har dom det så YES PLEASE ) men är det så mycket begärt att vela ha lite stöd underifrån? Jag menar, det som skiljer en amningsbehå från en vanlig är egentligen bara att man kan knipsa av bandet så man lättare får fram själva patten när det är dags för utfodring. Och sånna behåar finns det en hel uppsjö av för hälften av priset som är gjorda för vilken typ av kläder man använder.
 
Jag kom inte hem med någon i slutändan utan tänker beställa en/två från nätet som uppfyller mina enkla men tydligen enorma krav,
 
 

Kommentarer
Postat av: Marre

Amningsbh:ar har inget hårdare stöd som bygel eller så för är det för mycket tryck så är det lättare att få mjölkstockning.
Och sen om du har en bh som trycker på mjölkkörtlarna så kan det ju bli lite läckage..
Inte helt hundra men tror att det är så iaf!

2012-06-23 @ 21:30:54
URL: http://marielleh.blogg.se
Postat av: Madde

Jag köpte amningsbhs på kappahl som har byglar under och ger stöd och de har funkat jättebra. Dock är det inget push i dom men dina mjölkfyllda bröst lär väl fixa det själv ;)

Och du jag ammar min bebis fortfarande (snart 8 månader) och hon är ingen mammagris, snarare en pappagris, och sover i sin egen säng hela nätterna sen hon var 6-8 veckor. Somnar aldrig vid amningen och de ggr hon blir flaskmatad funkar det också både när jag och hennes pappa gör det. Så helammning är inte lika med mammig unge! Tycker du ska ge det en chans i alla fall :)

2012-06-23 @ 23:31:34
URL: http://Vulnerable.blogg.se
Postat av: Marre

Elias ammade jag 6 månader, sen va tuttarna tomma! Julie ammade jag ca 2 månader innan mjölken sinade, men hon fick mycke flaska i början också.
Det är som lättsammast med att amma i början när dom äter heeeela tiden, men efter 2-3månader är det skönt att ge dom flaskan istället, för då kan man öka mängden direkt i flaskan istället för att ungen ska suga 30 ggr per natt för att bröstmjölken ska öka! Får se hur det blir med nästa unge..

2012-06-23 @ 23:33:57
URL: http://marielleh.blogg.se
Postat av: sandra sj

Tycker du är "smart" som har tänket ta det som det kommer. Som jag skriuvit förr, det är sååå mycket som blir annorlunda när man väl ligger där.

Att du flaschar det allra heligaste för sambo och massa personal på BB blir inte som det låter, man är i en sån bisarr sits att det inte är musen som visas för alla, utan passagen för bebisen.

Samma sak när det mjölkas och matas, det är just matbehållare och inte bröst.

Och som ovan skriver så är det jävligt praktiskt att ha maten framme en sekund efter att den lilla kommit på att han är hungrig = MAT NUUUUUUUUUU! Hålla på med flaska och mat funkar, men förlänger den helt bedrövligt påfrestande situationen som kommer när barnet gråter och vill ha MAT NU :)

Och tyvärr är jag kaxig som tvåbarnsmamma men alla saker jag sagt som att mina barn inte ska buppas i rumpan för att vänjas med det för att sova, ska inte ammas till sömns vid bröstet för att det går fortare osv osv osv... Bullshit när man väl är där och sömn är det enda som existerar. Vad som än är lagligt att ta till om det betyder att barnet sover - du TAR det utan att blinka :)

Angående BH - det finns ändå ingen som vill ha eller du kommer inte vilja ge dina boobisar i en lyxförpackning så länge du ammar, det är bara klissigt och blött. På Lindex köpte jag en svart och en vit stilren och fin amningsBH i bomull. Dom måste tyvärr vara sköna, för minsta lilla som klämmer gör satan så ont, och byglar är inte bra alls för då kan man få stockning. Så det finns fina, men inte direkt sexiga amnings BH:ar.

Kraaam kram

2012-06-24 @ 15:40:54
Postat av: Lena

Hej, alla får lite sår efter amning, jag använder bivax naturell från ekestens naturprodukter, så försvinner irritationen. jag är jätte nöjd. Hoppas din ammningsbh passar fint :)

2012-06-24 @ 21:40:28
URL: http://kurragomma.se
Postat av: Linnea - bloggadmin.

Tack igen för kommentarer! Jag tror jag har hittat en BH som faller mig i smaken, ska googla runt lite mer. Men en fråga! Bör jag köpa en större storlek på BH:n? Jag har samma storlek nu som jag hade innan grav. och den passar fortfarande om än något mindre efter att lökarna har växt. Ska jag gå upp en cup-size?

2012-06-24 @ 22:03:24
URL: http://babybabuk.blogg.se
Postat av: sandra sj

Köp den efter du fött och mjölken runnit till, dom kan bli en helt otänkbar stlk :)

Svar: Ja det kanske är bäst det! Jag förvånas inte över något när det kommer till de här två sakerna längre :P Tack Sandra!
Linnea Lindberg

2012-06-24 @ 22:09:25
URL: http://attlevalivetinuet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0