Frågesund ( och svar ) by my self

NÄR FICK DU REDA PÅ ATT DU VAR GRAVID?
- I slutet av november 2011 trodde jag att en urinvägsinfektion var på väg eftersom jag kissade så himla ofta och urinen luktade lite illa. Det visade sig att jag hade rätt. Jag hade urinvägsinfektion fick jag reda på efteråt. Efter att jag missat mensen med 1 dag och gjorde ett graviditetstest som visade positivt den 7 december.
 
VAD ÄR DET BÄSTA MED ATT VARA GRAVID?
- Inget
 
VAD ÄR DET SÄMSTA MED ATT VARA GRAVID?
- Haha! Illamående, ömma bröst, du blir tjock, du har inte koll på hormonerna what so ever och blir känslosam som en barnrumpa, du kissar hela tiden, foglossningar, svårigheter med att andas, svårigheter med att gå längre sträckor, ischias. The list goes on.
 
VILKEN ÄR DEN STÖRSTA GRAVIDMYTEN?
- Att de gravida kvinnan strålar. What a load of bullshit. Vem fan strålar när man andas som en astmatiker, kissar på sig när man nyser och knappt kan gå för att bäckenbeten känns lika skört som en 91-årings lårbenshals. OCH att de första sparkarna är mysiga.
 
DET HÄR OROAR MIG:
- Förlossningen. Jag hanterar inte smärta speciellt bra och jag är rädd för nålar.
Att den direkta kärleken till ens barn inte ska drabba mig på en gång.
 
JAG ÖNSKAR NÅGON HADE BERÄTTAT ATT:
- Det kommer inte bli som du tror att det kommer bl, trots att du tror dig förstå genom vad du redan sett, vet och hört.
 
SÅDAN TROR JAG MIG BLI SOM MAMMA:
- Bristande tålamod som gör att jag kommer bli stammis på akuten för återkommande ihålbitande av läpp. Men samtidigt en som inte är överbeskyddande då jag anser att lite skit i hörnen ger friska barn i längden.
 
DEN STÖRSTA UTMANINGEN, SOM JAG SER DET, MED ATT BLI FÖRÄLDER:
- Ansvaret att ta hand om, uppfostra och ösa kärlek över en annan människa som inte kommer klara sig om du ger upp.
 
DETTA KÄNNS VIKTIGT:
- Att ingjuta jämnställdhet och respekt i mitt barn. Att alla är vi olika men alla värda lika mycket. Att uppmuntra mitt barn till att både studera, jobba hårt och att se världen. En blandning av dessa tre vidgar ens sinnen. När det kommer till mig själv känns det viktigt att jag inte tappar bort mig själv, vem jag som person är och mina intressen och att jag ser till att jag kan vara både och. Mamma Linnea och Linnea innan graviditeten klev in i mitt liv
 
BESKRIV DIN GRAVIDITET:
- Den första trimestern handlade bara om illamående och äckelkänslor mot viss typ av mat såsom allt med ost och lukten av kött som tillagades. Jag åt i princip inget de första 12 veckorna men drack litervis med cola för det var det enda som tyckes dämpa. Den andra trimestern var den bästa. Jag fick tillbaka aptiten, växte inte så mycket, fick inga bristningar. Allt var i princip som att inte vara gravid med undantaget för lite sparkar nu och då. Sista trimestern är och har varit den sämsta. Känslotoppar och dalar som skulle ge en psykolog jobb dygnet runt, kan typ inte ta mig ut ur huset för efter 10 minuters promenad gör sig foglossningarna märkbara. Det är inte skönt att sitta eller ligga. Besöker damernas ännu mer frekvent och aptiten har gått ner igen för det enda som får plats i magen är bebis. Det är jobbigt att gå upp för en trapp, andningssvårigheter och tillfälliga bortdomningar i fingrar och händer.
 
VAR DIN GRAVIDITET PLANERAD?
- Nej, inte för fem öre. Jag hade inte tänkt att bilda familj alls för de närmsta 5 åren. Dock får jag skylla mig själv eftersom jag hade slut på p-piller och var för lat för att gå och skriva ut nya.
 
HUR HAR DIN PARTNER VARIT UNDER GRAVIDITETEN?
- Hade jag inte haft J så hade de här 9 månaderna aldrig gått. Han är ljuset, hoppet och framtiden. Han är positiv, förväntansfull, nyfiken och blir glad över så små saker som jag inte tar till mig. Som att handla blöjor och provköra vagnen. Han lagar middag varje dag, trots att han jobbat röven av sig, han masserar mitt ryggslut eller tappar upp varmt skumbad när mina fogar plågar mig och han älskar mig lika mycket fast jag inte är supersugen på att ha sex för tillfället.
 
 
Har ni några frågor så fråga gärna på! Ni kommer aldrig få ett så ärligt svar som av mig.

Kommentarer
Postat av: Sara L

Du är rolig du. Klart det finns positiva saker med att vara gravid. Du bär på ett mirakel! Det skapas ett liv i dig.
Och jo, Gravida utstrålar något speciellt. Även om du inte känner eller ser det. ;) (kände lika dant till och med v.33)
Mysigt med sparkar? kanske inte just sparkarna. Det kittlas, gör ont och är irriterande ibland men det är just själva grejen att för första gången känna det barn man bär sparka eller röra sig. DET är mysigt/härligt/underbart, obeskrivligt egentligen.
Men annars håller jag nog med dig på många många saker ;)

Många kramar

2012-06-20 @ 21:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0