SF-kurvan

Min BM skriver inte i mitt SF-mått ( livmoderns mått. Mäts med ett måttband mellan mitt blygdben och livmoderns överkant för de som inte vet. Jag vet knappt. Jag säger: Så här stor är maggen-baggen ) i min journal så jag ser inte hur min kurva ser ut. Jag vet inte om det är standard här eller om de bara är lata. ( de skriver dock i hur mycket den har växt mellan varje gång )

Och jag vet att man inte ska stirra sig blind på kurvan om den ligger över eller under det normala, allt rättar oftast till sig i slutet ändå, men jag tyckte det var kul att få se en kurva och hur de normala måtten ser ut under alla veckorna.

Jag verkade ju ligga rätt normalt till när jag senaste mätte den hos BM. Vilket var i V 32 ( 31+0 ) och då var måttet 30cm.

Det känns lite som att man får mer information och har längre, tätare besök med sin BM i Sverige än här i sista trimestern. Jag har tex aldrig fått veta hjärtslagsfrekvensen eller vägt mig om jag inte bett om det. Eller är det bara så att min graviditet har fortlöpt utan några komplikationer så jag inte behöver några täta besök? Nästa besök som är om 2 veckor så kommer jag dock berätta om mina fogar och stickningar i händer, och det faktum att både jag och min mamma är födda i säte så dom iallafall vet det OM det är så att det kan tänkas att gå i arv.


Kommentarer
Postat av: Sara L

Genom att mäta så ser de hur barnet växer. Alla har sin egna kurva så att ha koll på den kan ju bara vara ett plus. Det var ju det som gjorde att jag fick ett tillväxtultraljud, eftersom det nästan slutade växa. Men alla mäter väl olika så kanske är det därför det blir orelevant, skulle väl bara vara förvirrande. Eftersom du inte har en och samma barnmorska.

2012-06-14 @ 13:41:08
Postat av: sandra sj

Ja de mäter som Sara skriver för att hålla koll på att det växer.

Hjärtljud lyssnar dom på varje gång i Sverige, vilket också är tryggt att höra tycker jag.

Sen i slutet är det koll en dag i veckan.

Svar: Jo de lyssnar på hjärtljuden varje gång jag är där med, så jag hör det men jag får aldrig veta vad det är, men det kanske inte är så relevant utan bara något man själv vill veta för att det är kul? De säger ju alltid att det är ett hälsosamt, glatt barn där inne så... och ja jag hoppas också mina besök blir tätare ju närmre det kommer till BF.
Linnea Lindberg

2012-06-14 @ 14:32:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0